Ognjen voljeni

LICA

Ognjen: mladi glumac

Julija: mlađa pozorišna rediteljka

Andro: njihov drug, glumac, kasnije upravnik pozorišta

Sanja: Androva žena, Julijina najbolja drugarica, dramska spisateljica

Peko: Julijin đed, višedecenijski upravnik pozorišta

Božo: Ognjenov đed, uvaženi doktor

Vaso: glumac, u predstavi tumači sebe, Ognjenovog oca Gorana, Ognjenovog druga Nikolu, Ministra kulture, kompozitora

Emina: glumica, u predstavi tumači sebe, Ognjenovu drugaricu Ivu, Ognjenovu majku, šeficu kabineta Ministra kulture, kostimografkinju

Statisti/dekorateri

MJESTO

Pozorišna scena. Bilo gdje uz dužne jezičke intervencije i izmjene imena.

VRIJEME

Devedesete, dvijehiljadite, današnjica.


PRVI ČIN

SCENA 1

U toku su završni radovi na rekonstrukciji scene. Farba se pod, kače kulise. Dva mjesta u sredini prvog reda su prazna. Majstori cirkulišu, unose, iznose.

Ulaze ANDRO i SANJA zagrljeni.

SANJA

Dobar dan.

MAJSTORI

Dobar dan.

ANDRO

Kako ti se čini?

SANJA

Prelijepo izgleda.

ANDRO

Kritikovali su me što nisam modernizovao lože, stavio udobnija sjedišta, ali ja sam htio da sve bude autentično. Kao nekad.

SANJA

Stari nostalgičar.

ANDRO

Koji više ne gleda na svijet kroz ružičaste naočare.

SANJA

Dođe to s godinama. Ali, ostao si ti romantik, ništa se tu nije promijenilo.

ANDRO

Razočarani romantik.

SANJA

Romantik – idealista.

ANDRO

Drugim riječima, budala.

SANJA

Moja omiljena budala.

(ljube se)

ANDRO

Jeste li što pričale o tekstu?

SANJA

Držala sam se onoga što smo rekli.

ANDRO

Da pretpostavim da je odbila Čehova?

SANJA

Ništa mi nije pominjala. Ali znaš nju, voli Amerikance.

ANDRO

A Šekspir?

SANJA

Baš ništa mi nije rekla.

ANDRO

Je li to normalno?

SANJA

U posljednje vrijeme jeste.

ANDRO

I kako se to onda završava?

SANJA

Obično tako što ja kažem naslov, a ona kaže okej, ili ona kaže naslov, a ja kažem okej. Uvijek su veliki pisci, pokojni, pa nemamo oko čega da se posvađamo.

ANDRO

Najbolji pisac je pokojni pisac.

SANJA

Baš ti hvala.

ANDRO

Dobro je što je pristala da dođe.

SANJA

Ja nisam oduševljena, sve je to za nju još uvijek svježe.

ANDRO

Možda joj učini dobro.

SANJA

A možda je vrati u onaj krevet iz kojeg se jedva digla. Eno je!

(Ulazi JULIJA)

ANDRO

Kao kad smo mi bili mali, je l’ da?

JULIJA

Svaka čast.

SANJA

Nemoj da se rasplačeš, molim te, jer ću onda i ja i nema nam spasa.

JULIJA

Zar ti ja ličim na nekoga ko bi se rasplakao?

ANDRO

Ona to preventivno kaže!

JULIJA

A dobro, lagala bih kad bih rekla da mi je svejedno. Drago mi je što si sačuvao boju stolica.

ANDRO

Kad smo kod toga, pogledaj što piše na one dvije u sredini, u prvom redu.

JULIJA

Rezervisano za Peka Begovića, upravnika. Rezervisano za doktora Boža Ivanovića, Pekovog kuma. (na ivici suza koje vješto krije od Andra i Sanje): Uh. Ajmo o poslu.

ANDRO

Ajmo. Znaš zašto sam te zvao.

JULIJA

Da nastavimo gdje smo stali, ili kako?

ANDRO

Nova stranica, nova predstava.

JULIJA

Koliko glumaca?

ANDRO

Pa sad, imaj u vidu da nemam svoj ansambl i da svakoga plaćam honorarno.

JULIJA

Je li ti mnogo sedam?

ANDRO

Ne.

JULIJA

Neki će da igraju više uloga.

ANDRO

To je uvijek zanimljivo.

JULIJA

Za kad si mislio premijeru?

ANDRO

Šest nedjelja.

(pauza)

Vjeruješ li da me je strah da te pitam?

JULIJA

Nisam valjda toliko strašna!

ANDRO

Znaš da bih ja htio da radiš klasika.

JULIJA

Rekla mi je Sanja.

ANDRO

Ipak je to zicer. A i uželjela se publika. Više se od autorskih projekata ne može živjeti.

JULIJA

Sigurno.

ANDRO

Pa? Što ti se radi?

JULIJA

Autorski projekat.

ANDRO

Kuku meni.

SANJA

O čemu?

JULIJA

O nama.

ANDRO

A ne. To nikako. Bolje da radimo veliko dramsko djelo.

JULIJA

I da ostanemo nedorečeni dovijeka?

ANDRO

Ovo je otvaranje pozorišta, Julija. Nakon deset godina. Moramo da otvorimo nečim što će da bude sigurica. Pa poslije možemo da se igramo.

JULIJA

Zar nije lijepo da ga otvorimo pričom o tome kako je uopšte došlo do toga da ga zatvore?

ANDRO

Ubiću se. (Sanji): I ti misliš da je ovo dobra ideja?

SANJA

Ja mislim da je užasna ideja i da ću ja između vas dvoje da osijedim do kraja procesa, ali će da bude dobra predstava.

ANDRO

A ja brinuo što ćeš da forsiraš Amerikance, jebali te Amerikanci.

JULIJA

Eto, spasio si se.

ANDRO

Cure, ja mislim da ovo treba da odbijem.

JULIJA

Dobro.

ANDRO

Sad ćeš da mi kažeš da ćemo ili po tvome, ili nećeš režirati?

SANJA

Ja sigurno neću pisati.

ANDRO

E pa, na ucjene ne pristajem, posljedice me ne zanimaju!

JULIJA

Svakako ti hvala što si mislio na mene.

SANJA

I na mene. Vidimo se kući. (ljubi ga)

(Julija i Sanja odlaze)

ANDRO

Čekajte! Jebem vam mater žensku manipulativnu.

SANJA

Volimo i mi tebe.

JULIJA

Uvijek si bio dobar momak.

ANDRO

A dobar je i magarac, pa ga jašu.

JULIJA

Nemoj tako, ajde. Nego da pravimo podjelu.

ANDRO

Da čujem.

JULIJA

Pa, da počnemo od tebe.

ANDRO

Prva predstava kao upravnik, i da sam sebi dodijelim ulogu?

JULIJA

Dodijeliću ti je ja.

ANDRO

I što ako mi se ne sviđa kako predstavljaš, recimo, baš mene?

JULIJA

Toga nema. To zaboravi.

SANJA

Moraš da budeš „od krvi i mesa“.

ANDRO

Taman honorar manje.

SANJA

Radimo posljednja dva dana?

JULIJA

Mislim da ćemo da pustimo Aristotela da malo odmori ovoga puta.

SANJA

Od početka procesa onda?

JULIJA

Nisam još načisto.

SANJA

Ko nam sve treba?

ANDRO

Osim mene!

JULIJA

Glavne ćemo na kraju. Ajmo sad sporedne ženske.

SANJA

Majka, Iva, glumice, rediteljke… možda još nešto sitno, recimo neko od tehničke ekipe.

JULIJA

To će sve Emina.

(Ulazi EMINA)

EMINA

Đe ste, ljudi?

ANDRO

Kako je?

SANJA

Što se muških tiče, opet tata, glumci, reditelji, Nikola mali… I definitivno tvoj đed.

JULIJA

Vaso!

(Ulazi VASO)

VASO

Da ja nisam premlad za đeda?

SANJA

Treba li nam uopšte đed?

JULIJA

Naravno da nam treba đed.

SANJA

Možemo da počnemo i od đedove sahrane.

VASO

Idite u pičku materinu.

SANJA

Čekaj, brate. Polako. Brejnstormujemo.

ANDRO

Jebali vas Amerikanci.

SANJA

Ja mislim da nam svakako trebaju oba đeda. I da to ne treba miješati s ostalim ulogama.

(Ulaze PEKO i BOŽO)

PEKO I BOŽO

Dobar dan.

SANJA

Andro. Julija. I naravno Ognjen.

(Ulazi OGNJEN. Nastaje tajac. Prilazi mu Julija.)

JULIJA

Hej.

OGNJEN

Hej.

(Grle se. Odavno se nisu vidjeli.)

SANJA

A pošto je autorski projekat, dalje ćemo vidjeti usput.

ANDRO

Kuku meni.

JULIJA

Krećemo!

SCENA 2

90-e godine. Emina i Vaso su vrlo mladi glumci. Probaju Noru i Helmera iz „Lutkine kuće“. Sanja je mladi dramaturg, prati tekst i ispravlja ih. Peko sjedi na svojoj stolici, krišom pije. Julija je pored njega, prati što se dešava na sceni i napamet zna svaku riječ. Ono što glumci izgovaraju pogrešno, Julija izgovara tačno.

VASO

O, ti zaslijepljeno, neiskusno stvorenje!

EMINA

Moram pokušati da steknem iskustvo, Torvalde.

VASO

Da napustiš svoju kuću, svog muža, svoju djecu! Pa…

SANJA

(suflira): Zamisli…

VASO

…zamisli šta će svijet reći!

EMINA

Tu ne mogu imati nikakvih obzira. Znam samo da je ovo meni potrebno.
VASO

O, to je užasno. Zar tako da napustiš svoje najvažnije…

SANJA

(suflira): Najsvetije…

VASO

Najsvetije dužnosti. (Sanji): Možeš li da nas ne prekidaš, neka ide tekst tako kako ide, pa ćemo se snalaziti?

SANJA

Ne mogu jer ga ne znate, a i nije ti baš Ibzen neki jado tamo, da ga prekrajaš kako ti je volja.

VASO

Zar tako da zapuštaš svoje najsvetije dužnosti?

EMINA

Što ti smatraš mojim najsvetijim dužnostima?

VASO

Ti si, prije svega…

SANJA

(suflira): U prvom redu ti si…

VASO

Ajde u pičku materinu!

PEKO

Ne fukaraj, Vaso!

VASO

Nije, čiko Peko, nego je normalno da se ovo dešava. Premalo igramo.

PEKO

Što znači da imaš masu vremena da ponoviš tekst prije igranja.

VASO

A jes, čiko Peko, ali kad bismo igrali češće –

PEKO

Igramo koliko igramo. Vidiš li, jadan, kakva je kriza svuđe? Kome god rečem da mi trebaju pare za pozorište, gleda me ka da sam siša s uma.

VASO

Onda je, čiko Peko, poštenije i zatvorit.

PEKO

E za to će, boga mi, morat da popričekaju da odem u penziju. Dok je mene ođe, pozorište ne dam. No ajte vi uzmite jedno uru pauze da ponovite taj tekst, pa ćemo za uru svi bit pametniji.

(Izlaze Vaso, Emina i Sanja.)

JULIJA

Deda.

PEKO

Hm?

JULIJA

Zašto te gledaju kao da si sišao s uma kad tražiš pare za pozorište?

PEKO

Zato, sunce moje, što ovaj naš naopaki narod ne razumije da će ostati bez duše ako im uzmemo pozorište. Posebno u ovakvim vremenima.

JULIJA

Kako se pozorište uzima?

PEKO

Pa, svaki put kad neko preskoči predstavu da bi gledao Kasandru i one druge gluposti koje ti baba gleda, pozorište se pomalo uzme. I tako, malo po malo, ode ono.

JULIJA

U prošlost?

PEKO

U utopiju. Znaš li što je utopija?

JULIJA

Učili smo.

(Ulaze Božo i Ognjen)

PEKO

Kume!

BOŽO

Kako to ide?

PEKO

Vaso ne zna replike, pa mu je pozorište krivo. A đe si ti, Ogi? Jesi dobar?

OGNJEN

Vazda, čiko Peko.

PEKO

Ti ne poznaješ moju unuku, je li?

(Julija je istog trena opčinjena Ognjenom)

BOŽO

Ajte tamo, gledajte probu, puštite mene i Peka da progovorimo.

(Julija i Ognjen se pomjeraju na drugo mjesto. Peko i Božo piju zajedno.)

BOŽO

I? Što veli naš vrli Ministar?

PEKO

Opet mi je skresa budžet. Ne znam, Božo, kako ću ovako. Jedva imam za plate. Da bi moga da pravim predstave, mora bi da otpuštim makar troje. A ako otpuštim to troje, nit imam s kim pravit predstave, niti igrat ove što gostuju.

BOŽO

Ja danas nisam ima konac.

PEKO

Kakav konac?

BOŽO

Da ušijem čoeka, Peko.

PEKO

Kuku. A ja kukam o pozorištu.

BOŽO

Neka, neka. I to je lijek.

PEKO

Ti si, kume, jedini koji me vazda razumije. Aj uzdravlje.

(Julija i Ognjen)

OGNJEN

Kako se zoveš?

JULIJA

Julija.

OGNJEN

Đe živiš?

JULIJA

Ovdje.

OGNJEN

Od kad to?

JULIJA

Od sad. A ti?

OGNJEN

Vazda ođe. Nema ljepšega mjesta. Bez u Ameriku.

JULIJA

Što baš Ameriku?

OGNJEN

Tako što tamo svako može da postane ono što želi. I tamo prave najbolje filmove na svijet.

JULIJA

Reci to Francuzima.

OGNJEN

Ti gledaš francuske filmove?

JULIJA

Pa, ponekad, s tatom. (pauza) U ovo bi se pozorište čovjek lako mogao zaljubiti.

OGNJEN

Ih. Da se ja pitam, ništa drugo u životu ne bih radio.

JULIJA

A ko se pita što ćeš ti da radiš u životu?

OGNJEN

Ma ja to kažem samo onako.

SANJA

Dosta je ovoga.

JULIJA

Misliš?

SANJA

Pa, upoznali ste se, svidio ti se, Peko ima finansijske probleme, Vaso ne zna tekst –

VASO (o.s.)

Udri, udri ti po Vasu!

JULIJA

(Sanji): U pravu si. Idemo dalje.

SANJA

Deset godina kasnije.

SCENA 3

Deset godina kasnije. Andro stoji sam na sceni. Preko puta njega su Vaso i Emina, koji igraju profesore.

VASO/PROFESOR

O, pa mi se već znamo.

ANDRO

Tako je.

EMINA/PROFESORICA

Andro, je li tako?

ANDRO

Jeste.

VASO/PROFESOR

Koji vam je ovo put da izlazite na prijemni, Andro?

ANDRO

(Juliji i Sanji) Zajebavate li me s ovim?

JULIJA I SANJA

Andro!

ANDRO

Onda mi promijenite ime!

VASO/PROFESOR

Koji vam je ovo put da izlazite na prijemni, Ljubo?

ANDRO

Četvrti.

EMINA/PROFESORICA

A što se promijenilo od trećeg?

ANDRO

Spremao sam se.

EMINA/PROFESORICA

Prošli put niste?

ANDRO

Sad sam još više.

VASO/PROFESOR

Ne jebe lijepi, no uporni.

EMINA/PROFESORICA

Da čujemo monolog.

ANDRO

(vrlo solidno, ali ne i veličanstveno): Mirko iz Maratonaca: Sve razumem kad mi se lepo kaže. Meni je jasno da ti moraš, po nekim statistikama, da se tucaš četri hiljade puta u životu. To mi je jasno, ali si mi to morala reći! Morala si reći: Mirko, tvoj svet je težak. Dosadio si mi. Nosi se sa tim tvojim ludačkim planovima. Oslobodi me jednom. Ti me u ovoj jazbini držiš kao zatvorenika. Plašiš se da me izvedeš iz kuće, u kojoj je samo mrak. I ja bih te pustio na ulicu. Ti bi otrčala kao onaj pas što je otrčao. Ne bi se okrenula. Ne bi, draga Kristina. Ja sam tebe i tebi slične odavno pročitao. Ja vas leđima osećam i vidim.

(Ulazi Ognjen)

VASO/PROFESOR

Ime?

OGNJEN

Ognjen Ivanović.

EMINA/PROFESORICA

Koliko imate godina, Ognjene?

OGNJEN

Dvadeset jednu.

VASO/PROFESOR

Kako to da tek sad izlazite? Već negdje studirate, ili ste pravili pauzu?

OGNJEN

Treća sam godina prava.

VASO/PROFESOR

Pa što bi? Ne ide pravo, a?

OGNJEN

Imam sve desetke.

EMINA/PROFESORICA

Ali?

OGNJEN

Ne mogu ja bez ovoga.

VASO/PROFESOR

Što ste spremili?

OGNJEN

Vilija Lomana.

VASO/PROFESOR

(zadovoljno): Izvolite.

(Dok Ognjen govori, Vaso i Emina prelaze u uloge njegovih roditelja, koji nervozno slušaju njegov monolog.)

OGNJEN

(blistavo, da se osjeti velika razlika u odnosu na Andra): Moj otac je godinu dana živio na Aljasci. On je bio avanturista. Naša porodična crta je samopouzdanje. Mislio sam da odem sa starijim bratom i da pokušam da nađem oca, pa možda i da ostanem s njim na sjeveru. I gotovo bih otišao da nisam sreo jednog trgovačkog putnika. U Parker Hausu. Znao je gdje je Stinglman. Imao je 84 godine i trgovao je sa trideset jednom državom. I deda je odlazio u svoju sobu, oblačio zelene somotske papuče – to neću nikad zaboraviti – dizao slušalicu, zvao kupce i, ne napuštajući svoju sobu, u svojoj 84-toj godini, zarađivao svoj hljeb. I kad sam to video, učinilo mi se da za mene nema ništa bolje od trgovine. Jer, što je ljepše nego kad čovjek u svojoj 84-toj godini može da putuje, i to u trideset raznih mjesta, da diže slušalicu i da ga poziva, voli i pomaže toliko ljudi? Znaš li to? A kad je umro – uzgred budi rečeno umro je kao trgovački putnik – bio je u zelenim somotskim papučama u vagonu za pušenje, idući za Boston. Kad je umro, stotine trgovačkih putnika i kupaca bilo je na njegovoj sahrani. Mjesecima posle toga bilo je tužno u mnogim vozovima… (primjećuje oca i majku, staje)

VASO/OTAC

(ljut, strog): Što ovo treba da znači?!

OGNJEN

Tata…

EMINA/MAJKA

Što je ovo?

VASO/OTAC

Kakve su ovo bolesti? Što?

OGNJEN

Nisu to bolesti!

EMINA/MAJKA

Ne podiži ton na oca! Da si se smjesta izvinio!

OGNJEN

Izvini. (za sebe): Nisu bolesti…

VASO/OTAC

Dvije i po godine studija da baciš kroz prozor, je li? Za što? Da budeš glumac?

EMINA/MAJKA

Krpa svakom reditelju koji prošeta ovuda?

VASO/OTAC

Da može svaka budala i narkoman da liječi frustracije nad tobom?

EMINA/MAJKA

I da živiš i radiš sa budalama i narkomanima? Da postaneš jedan od njih?

OGNJEN

Ja se na pravo ne vraćam.

VASO/OTAC

Vraćaš boga mi. Ako misliš da studiraš o našem trošku.

EMINA/MAJKA

I da živiš pod našim krovom.

OGNJEN

Snaći ću se ja i bez vas. Ponudili su mi stipendiju. Živjeću u domu.

EMINA/MAJKA

Pored svoje kuće da živiš u domu?

(Ulazi Božo.)

BOŽO

Nećeš, boga mi, dok sam ja živ.

VASO/OTAC

Tata, objasni mu ti da je ovo ludost.

BOŽO

Ti muči tu.

EMINA/MAJKA

Čika Božo –

BOŽO

Nemoj ti meni čika Božo. Gora si od muža. Što ste pojahali toga momka?

EMINA/MAJKA

Nemojte da mi kažete da ga podržavate u ovoj gluposti!

BOŽO

(Ognjenu): Oćeš da budeš glumac?

OGNJEN

Hoću.

BOŽO

Zašto?

OGNJEN

Jer ovamo osjećam da ne mogu da dišem.

BOŽO

Idi, spakuj se. Čekam te doma.

(Ognjen zahvalno grli dedu i ljubi ga, pa istrčava sa scene.)

VASO/OTAC

Nije bila poenta u tome, tata.

JULIJA

Vaso, kad igraš Ogijevog tatu, zatvori se malo u odnosu na Boža. Tako. Da se vidi nelagoda i zategnutost. Emina, ti prekrsti ruke i nervozno cupkaj nogom. Ne smiješ da mu odgovoriš bezobrazno, svekar ti je, a trenutno ga mrziš. Božo, daj sad onu repliku.

BOŽO

(Vasu): Vidiš li, Gorane, jadan, da ti je sin nesrećan? Da se više uopšte ne smije?

JULIJA

Stanite sad tako na tren, u tišini, ova replika mora da vas zamisli: “vidiš li, Gorane, jadan – (Sanji): mogli bismo bez ovoga jadan –

SANJA

Autentično je.

JULIJA

Neka je, valjda se može uraditi jedan komad gdje govore stariji Crnogorci, a da nema “čoče”, “jadan” i “kukala mi majka”.

SANJA

Zaboravila si „mrčio se“.

JULIJA

(Božu): Ajde još jednom, molim te.

BOŽO

Vidiš li, Gorane, da ti je sin nesrećan? Da se uopšte više ne smije?

SANJA

Ja bih sad ovdje stala.

JULIJA

Stop! Hvala svima. (Sanji): Ajmo sad etidu.

SCENA 4

Etida. Peko i Božo su na svojim mjestima u publici. Andro, Ognjen, Emina i Vaso su na sceni, igraju niz situacija iz različitih predstava, koje se odvijaju brzo i smjenjuju filmski, pa su samim tim vrlo komične. Kako odmiču, tako predstave opadaju kvalitetom i postaju sve komercijalnije, da bi na kraju prešle u potpuni treš.

Na kraju etide su svi mrtvi umorni i demotivisani. Vaso i Emina su u ovoj sceni Ognjenovi i Androvi klasići Nikola i Iva.

Ulazi Julija. Ognjen je presrećan što je vidi. Julija treperi u Ognjenovom prisustvu. Grle se dugo.

OGNJEN

O, ko nam je to došao?

JULIJA

S aerodroma pravo ovdje.

ANDRO

Da dobro osjetiš razliku između onoga gore i ovoga ovdje.

JULIJA

Ne zavaravaj se.

(Dok govore, Julija se grli sa svima, najtoplije sa đedom.)

PEKO

Vazda ja to govorim, no me niko ne sluša: ništa mi gori nismo od bilo koga. Samo smo malo manji.

BOŽO

I dobri smo ljudi, brate mili. Zar ne?

VASO/NIKOLA

Da nazdravimo?

PEKO

Nego što!

ANDRO

Nikola, brate, moraš da prestaneš da nas nalivaš.

VASO/NIKOLA

A ti, brate, prestani da nam izigravaš tatu.

ANDRO

Pet dana pred premijeru, niko nije u pamet već od deset ujutro.

OGNJEN

Je li nam čudo?

EMINA/IVA

Ovo više nema smisla, čika Peko.

ANDRO

Ovo je pozorište u kojem se nekad igrao Hamlet. Što je ovo što

sad radimo?

JULIJA

Stvarno deda, što ti je ovo?

PEKO

Savremeni domaći tekst!

VASO/NIKOLA

Ne sprdajte se, imamo mi dobrih pisaca. Ko je ova budala?

PEKO

Budalu smo dobili za džabe.

BOŽO

A jes ti ovo grozno, moj Peko.

PEKO

Nemoj i ti počinjat, kumim te kapicom.

(Peko, Božo, Andro, Vaso i Emina se udaljavaju i nastavljaju da raspravljaju o predstavi. Julija i Ognjen ostaju sami.)

JULIJA

Što ima novo kod tebe?

OGNJEN

Po čitav dan ovđe.

JULIJA

A tvoji?

OGNJEN

Sve isto.

JULIJA

E jesu tvrdoglavi.

OGNJEN

(laže sebe): Radi mene kako oće, no mi je đeda žao. Teško mu pada to. (pauza) A ti? Završila?

JULIJA

Još diplomski.

OGNJEN

Ih. Što bih dao da igram u tvojoj diplomskoj predstavi.

JULIJA

I ja bih voljela da igraš u mojoj diplomskoj predstavi. Igraćeš u ovima poslije.

OGNJEN

Nedostajala si mi, da znaš. (grli je)

JULIJA

I ti meni. I koliko god da je imbecilno ovo što sad radite, odličan si.

OGNJEN

Znaš, ponudili su mi seriju.

JULIJA

Opa!

OGNJEN

Rado bih se preusmjerio na to, da ti pravo kažem. Ne mogu dovijeka da zavisim od đeda.

JULIJA

Ali ti se ne ide iz pozorišta.

OGNJEN

Kako me ti uvijek razumiješ. Ti i đed. Vi ste moji ljudi. Bez vas mogu i da umrem.

(Pauza. Julijina osjećanja su očigledna. Ognjenova su konfuzna.)

SCENA 5

Glasna muzika, žurka. Ulazi Vaso u ulozi Nikole, Emina u ulozi Ive, Andro. Svi su pripiti i veseli, ali je Ognjen u vidno gorem stanju od ostalih, tetura.

VASO

Motamo li?

OGNJEN

(galami): No što ćemo! (pokazuje na Juliju): Iva, je l’ vidiš ovu đevojku?

EMINA

Kuku, ja vidim dvije!

(Smijeh)

OGNJEN

E pa te dvije đevojke su ti najbolji čoek na svijet. Kapiraš? To mi je najbolja drugarica u životu. Najbolja. Drugarčina!

(Duvaju. Julija uzima najmanje, Ognjen najviše.)

JULIJA

(Andru): Je li često ovakav?

ANDRO

Svaki dan.

(Pijani pir. Skače se po muzici. Ognjen čas kod Julije, čas kod Emine/Ive. Julija je ljubomorna.

Andro se mota oko Julije, ali mu je jasno da ona stalno gleda u Ognjena, pa se stidi da joj priđe.

Andro se okreće prema Sanji, koja mu klima glavom, stavlja mu do znanja da je sve u redu. Andro se ponovo okreće Juliji.)

JULIJA

Koma sam.

ANDRO

Što ima veze?

(Andro se naginje da poljubi Juliju, ali uskače Ognjen i grli je, odvlači je.)

OGNJEN

Ajmo odavde!

JULIJA

Gdje?

OGNJEN

Nemam pojma! Ajmo odavde!

JULIJA

Čeka te Iva, Ogi.

OGNJEN

Ona je tu svaki dan, ti nisi.

JULIJA

Ja sam uvijek tu. Na ovaj ili onaj način.

OGNJEN

Obožavam te, znaš li to?

JULIJA

Znam.

OGNJEN

(urla): Obožavam!

(Grli je, igraju. Emina/Iva ih posmatra.)

SCENA 6

Ulaze Peko i Božo, gledaju ostale kako pijano i naduvano igraju. Nadvikuju se s muzikom.

PEKO

Kume, jesam li ja išćućao, ili mi ovo nismo baš ovako?

BOŽO

Ne kume. Ovo je mlado sve poluđelo. (viče na ostale): Tišina tu! Dosta je bilo!

(Muzika prestaje, oni staju.)

Kakvo je to ponašanje?

VASO/NIKOLA

A malo se popilo, čiko Božo.

PEKO

Ajte svi na spavanje. Ajde!

BOŽO

(Ognjenu): A ti bi mogao malo da skalaš, znaš.

OGNJEN

Oću, deda. I tebe obožavam, da znaš!

(Mladi izlaze.)

BOŽO

Nema ođe leba, kume.

PEKO

Ne prećeruj. Provode se. No znaš što je novo? Najavio mi se Ministar danas. Lijepo znam što će da mi kaže.

(Ulazi Vaso u ulozi Ministra kulture, Emina u ulozi šefice kabineta.)

VASO/MINISTAR

Dobar dan, Peko. Dobar dan.

EMINA, PEKO i BOŽO

Dobar dan.

VASO/MINISTAR

Čestitam premijeru.

PEKO

Hvala, Ministre.

VASO/MINISTAR

(Božu): A vi ste?

PEKO

Doktor Božo Ivanović, specijalista opšte hirurgije.

VASO/MINISTAR

Moje poštovanje. Peko, mislim da je red da popričamo otvoreno.

PEKO

Aj vala, otvoreno.

VASO/MINISTAR

Ovo više ne ide.

PEKO

Kako će ić, Ministre, kad smo dužni i bogu i narodu? Niko neće da nam gostuje jer nismo platili gostovanja, niko neće da nam igra jer smo dužni honorare, a tehnika mi prijeti štrajkom jer smo i plate dužni.

VASO/MINISTAR

Teška su vremena, Peko. A ovdje, koliko vidim, problemi prevazilaze plate i dugovanja. Zgrada se raspada. Pogledajte na što vam liči gledalište. Stigle su pritužbe glumaca – (okreće se Emini)

EMINA/ŠEFICA KABINETA

Tuševi ne rade, nakon predstave se peru hladnom vodom iznad lavaboa, grijanje je pokvareno, klime nema.

VASO/MINISTAR

Mislim da je vrijeme da tražimo sredstva da se zgrada renovira. Ili od kapitalnog budžeta, ili od evropskih fondova.

PEKO

To bi bilo fenomenalno.

VASO/MINISTAR

A do tad da zatvorimo.

PEKO

Potpuno?

VASO/MINISTAR

Potpuno.

PEKO

I prije nego što nađete pare?

VASO/MINISTAR

Ja drugo rješenje ne vidim.

PEKO

Znači, ja do penzije neću dočekat da ga otvorim.

VASO/MINISTAR

Uvijek će vas čekati mjesto u prvom redu.

BOŽO

Taman fino, Peko. Da se neko drugi śekira, a ti samo da lijepo dođeš na gotovo i uživaš.

VASO/MINISTAR

Još ovu premijeru i da zatvaramo.

PEKO

A to ne nikako. Molim vas. Nemojte da nam ovo bude posljednja premijera, da ostajemo za bruku. Nemojte da meni ovo bude posljednja premijera!

BOŽO

Red je, vala, nakon tries godina, da se čovjek oprosti dobrom predstavom.

VASO/MINISTAR

Što predlažete?

PEKO

Da nam Ministarstvo finansira još jednu predstavu. Dobar naslov. Kvalitetan.

VASO/MINISTAR

Kraj je godine. Nema Ministarstvo sredstava za bilo što skupo. Niti smo planirali u budžetu za iduću godinu.

PEKO

Recite koliko imate, ja ću sve organizovat.

VASO/MINISTAR

Spakujte se u pet hiljada.

PEKO

Kako, Ministre?

VASO/MINISTAR

Toliko imam. Ako vam ne valja, vi ne morate.

PEKO

Valjaće mi.

(Vaso i Emina idu ka izlazu. Vaso zastaje.)

VASO/MINISTAR

A koji ćete naslov da radite?

PEKO

Pa, imam jednu ideju, s obzirom na situaciju.

SCENA 7

Ulazi Julija.

JULIJA

„Dugo putovanje u noć?“ Ti nisi normalan.

PEKO

Zar nije prikladno?

JULIJA

Tematski nigdje veze.

PEKO

Ali naslov…

JULIJA

Zovi nekoga drugoga.

PEKO

Zar ti ne voliš Amerikance?

JULIJA

Volim Amerikance i to je prelijep komad.

PEKO

Ali?

JULIJA

Unuka sam ti. Nije red da meni daješ režiju. Uostalom, treba da pravimo predstavu koja će da bude mrtvo slovo na papiru. Pozorište zatvora nakon premijere, ide na – dugo putovanje u noć.

PEKO

Vidiš da je idealan naslov.

JULIJA

Deda, kako da spremamo predstavu koja se nigdje neće igrati?

PEKO

Ugovorio sam koprodukciju. Igraće se kod koproducenta. Stalni repertoar, minimum jednom mjesečno.

JULIJA

Strava. Ali to ne mijenja činjenicu da je nepotizam.

PEKO

Pa neka me smijene!

JULIJA

Majko mila. Prva profesionalna režija, i ja odmah Judžina Onila.

PEKO

Profesionalna, ali volonterska. Imam ukupno pet hiljada budžeta.

JULIJA

Nisi me valjda zvao samo zbog toga?

SANJA

(upada): Što je to sad bitno?

JULIJA

Što ti sad smeta?

SANJA

Meni je ovo sad bespotrebno raspričavanje. Poenta je da si pristala da režiraš.

PEKO

I da bi bolje bilo da nije.

(Peko izlazi.)

JULIJA

Mučno je gledati ovoliko duhova.

SANJA

Meni je muž ljut. Kaže da ga prikazujemo kao luzera.

JULIJA

Što misliš ti da mi završavamo ovaj prvi čin?

SANJA

Da završavamo.

JULIJA

I što sad?

SANJA

Ogi i Dugo putovanje u noć.

DRUGI ČIN

SCENA 8

Utrčava Ognjen, euforičan.

JULIJA

Evo ga! Naša nova TV zvijezda!

OGNJEN

Što ja to čujem? Je li istina?

JULIJA

Ne znam, što si čuo?

OGNJEN

Judžin Onil? Je li stvarno? I to tvoja režija?

JULIJA

Svi su izgledi.

(Ognjen skače od sreće, pa trči pobjednički krug po sceni.)

Što se ti toliko raduješ?

OGNJEN

Ne razumijem pitanje.

JULIJA

To ti podrazumijevaš da ćeš da budeš u podjeli, je li?

OGNJEN

Oprosti, na tu temu odbijam da se zajebavam.

JULIJA

A serija?

OGNJEN

Imam još deset snimajućih dana i taman pauza do septembra.

JULIJA

Deset dana? Ja počinjem proces sjutra!

OGNJEN

Pa dobro, malo ćeš bit fleksibilna prema meni dok ovo ne prođe i onda sam sav tvoj.

JULIJA

Možeš li da prestaneš da trčiš gore-dolje, smučiće mi se?

OGNJEN

Što ću kad imam višak energije.

JULIJA

Dođi ovamo. Sjedi pored mene.

OGNJEN

Evo je, već režira. (posluša je)

JULIJA

Što se dešava s tobom?

OGNJEN

Snimanja od jutra do mraka. I gomila nekakvih glupih intervjua. Sad sam odjednom, možeš mislit, strašno interesantan. Znaš što mi je najjače? Odjednom sam i seksi. Do juče nisam bio, sad jesam. Muževan samo tako. Jesam li ja tebi muževan?

JULIJA

Ne baš kao što ti je baba bila, ali nisi loš.

OGNJEN

Mislim, nije da mi smeta. Super ako jesam muževan. Samo što mi nije jasno đe sam bio do sad.

JULIJA

A inače si okej, je li?

OGNJEN

(odjednom ozbiljan): Jesi li se to naoštrila da mi popuješ kao Andro? Kako mnogo brzo živim, kako su Džoni i Iva loše društvo, ili što već…

JULIJA

Neću da ti popujem kao Andro.

OGNJEN

E dobro je. Jer to onda ne bismo bili mi.

JULIJA

Mi?

OGNJEN

Tako je. Mi. Mi smo ono dvoje koji jedno drugo prihvataju takve kakvi smo. Ono dvoje što sve razumiju, a i onda kad ne razumiju, tu su. To smo mi.

JULIJA

Zato te i pitam, Ogi. Htjela bih da razumijem. Ne ovu buku spolja. Budi bučan. Ne smeta mi. Pij sa Nikolom, kreši se s Ivom, kako god. Samo bih da znam odakle to stiže.

OGNJEN

I ja isto.

JULIJA

Jesi li ti uopšte srećan?

OGNJEN

(zavodljivo): Biću ako mi daš ulogu.

JULIJA

Manipulatoru. Odgovori mi na pitanje.

OGNJEN

Koga ćeš da mi daš?

JULIJA

Čuješ li ti što te pitam?

OGNJEN

(euforija iščezava): Ja ne znam ni što to znači.

JULIJA

Pa kako si?

OGNJEN

Super. Letim.

JULIJA

Što će ti onda uloga u mojoj maloj predstavi?

OGNJEN

Zato što je tvoja.

JULIJA

Kaješ li se zbog onoga što se desilo s tvojima?

OGNJEN

Ponekad. (pauza, pa ponovo neprirodno veseo): I? Koga ćeš da mi daš?

JULIJA

Nikoga, bitango.

OGNJEN

Džejmija ili Edmunda? Alkoholičara ili bolešljivca? Ajde, reci mi!

JULIJA

Samo deset snimajućih?

OGNJEN

I to ne po cijele dane.

JULIJA

Nema alkohola ni prije proba, ni tokom?

OGNJEN

Obećavam.

JULIJA

Ni duvanja?

OGNJEN

Jeba mi majku, ajde, nema. Časna riječ.

JULIJA

Ja mislim da ti treba da igraš Džejmija.

(Ognjen je vidno oduševljen. Grle se.)

SCENA 9

Svi su na sceni, đedovi na svojim stolicama.

ANDRO

Nemoj da se ljutiš, Julija, ali ovo je pogrešna podjela. Potpuno je neprirodno da ja igram Edmunda, a Ognjen Džejmija.

JULIJA

Andro, podjednako su važne uloge.

ANDRO

Ne pričam iz tog ugla.

JULIJA

Ja mislim da je podjela tačna.

ANDRO

A ja mislim da je ovo prekrupan zalogaj za početnicu.

JULIJA

Pa ti, Andro, izađi iz predstave dok si na vrijeme. (pauza) Ništa? Onda da počnemo. Radnja komada se odvija 1912. godine. Mi nećemo forsirati epohu kostimima, ali nećemo ni osavremenjavati i davati im mobilne telefone, laptopove i slično. Komad prikazuje istinite okolnosti i odnose u stvarnoj porodici Judžina O’Nila. To je bila godina kad je on obolio od tuberkuloze i otišao u sanatorijum. Likovi su njegov otac, majka, stariji brat i on. Vaso, ti igraš oca, Emina igra majku, Ognjen je Džejmi, Andro je Edmund. Kratko se pojavljuje i služavka, a pošto nemamo para za služavku, igraću je ja. Jeste li svi pročitali tekst?

SVI OSIM VASA

Da.

VASO

Na fakultetu.

EMINA

Što čini Vaso s tekstovima…

VASO

Vaso se ovđe opuči, prema tome…

JULIJA

Koja je tema komada?

OGNJEN

Krivica. Svi joj robuju. Ne mogu jedni drugima da oproste greške iz prošlosti. A ni sebi.

ANDRO

I onda su svi muškarci stalno pijani, a majka je nadrogirana.

EMINA

Majka je morfinistkinja. Kakav izraz, a?

JULIJA

I svi su zaglavljeni. Dijelom zato što finansijski zavise jedni od drugih, ali najviše zato što se, uprkos svemu, vole. Nije li to usud većine naših porodica? Da satiru jedni druge, a ne mogu jedni bez drugih?

(Scenski radnici pretvaraju scenu u krug.)

JULIJA

Glavna tema nam je taj njihov začarani krug, sa jasno definisanim dramaturškim vektorima koji idu u smjeru ovog ili onog lica. Ta vektorizacija postaje mreža koja je i dalje vrlo očigledna, pravilna, zagrijava se kada porodica otkrije da je Meri ponovo na morfijumu, i dostiže očiglednu tačku usijanja u četvrtom činu, kada se svi predaju i kada začarani krug pobjeđuje. Je li svima to jasno?

(Svi potvrdno ćute i počinju da prate uputstva.)

JULIJA

Na početku je svjetlost. Dan je sunčan, Meri je zadovoljna. Meri živi u laži. Ulaze Meri i Tajron!

(Ulaze Vaso i Emina)

VASO/TAJRON

Boga mi, Meri, sad čovjek ima što i da uhvati. Otkako si dobila tih desetak kila…

EMINA/MERI

Hoćeš, dragi, da kažeš da sam se pregojila? Trebalo bi doista da smršam.

JULIJA

Miči „dragi“ i „doista“.

EMINA/MERI

Hoćeš da kažeš da sam se pregojila? Trebalo bi da smršam.

OGNJEN

(šapuće Juliji): Odoh na snimanje. Fenomenalna si.

(Ljubi je u obraz. Julija je zadovoljna. Andro je ljubomoran.)

SCENA 10

Smjenjuju se scene iz „Dugo putovanje u noć“ koje zapravo prepričavaju dobar dio komada.

EMINA/MERI

Nisam nespokojna. Nemam razloga. Zbog čega misliš da sam nespokojna?

VASO/TAJRON

Pa… ni zbog čega. Sem što si poslednjih nekoliko dana izgledala pomalo razdražljiva.

(Ognjen i Vaso)

VASO/TAJRON

(bijesan): Odavno sam prestao da se nadam da ćeš da promijeniš narav. I ti se usuđuješ da govoriš o tome što sam u stanju da platim?

(zvoni nečiji telefon)

Kao da si ti ikad znao što znači dolar, i da ćeš ikad znati?! Svake subote daješ čitavu platu na kurve i na viski! (iskače iz lika, viče): Hoće li neko ugasiti taj jebeni telefon?!

ANDRO

Izvinjavam se. (traga za telefonom, gasi ga)

(Emina i Andro)

EMINA/MERI

(razdražljivo): Reci istinu. Otkud sad odjednom sumnjaš?

ANDRO/EDMUND

To nije tačno!

EMINA/MERI

Sumnjaš! Tvoj otac i Džejmi takođe. Naročito Džejmi! (ruke joj drhte): Misliš li da je prijatno živjeti ovako, okružena stalnim sumnjičanjem, i znati da te svi uhode, i da ti niko ne vjeruje?

(Ognjen i Andro. Ognjen briljira.)

OGNJEN/DŽEJMI

Idiote! Što si je ostavio tako dugo samu? Mogao si tuda da se muvaš.

ANDRO/EDMUND

Nisam mogao. Optužila me je, i ne samo mene, već i tebe i tatu, da je stalno uhodimo i da u nju sumnjamo. Postidjela me je. Jer mora da se grozno osjeća. A dala mi je svoju najčasniju riječ…

OGNJEN/DŽEJMI

Slušaj, mali. Znam da me smatraš za teškog cinika, ali zapamti da sam u čitavu tu igru malo upućeniji nego ti. Tata i ja smo krili od tebe, Ali meni je bilo sve savršeno jasno čitavih deset ili i više godina prije nego što smo morali tebi da kažemo!

(Emina i Vaso, Ognjen ide do Julije.)

EMINA/MERI

Molim te, prestani da zuriš! Čovjek bi pomislio da me optužuješ… (Onda, preklinjući): Džejmse! Ti ne shvataš!

VASO/TAJRON

(s tupom srdžbom): Shvatam da sam bio najveći idiot što sam ti vjerovao!

JULIJA

Ajmo pauzu! Ne mogu više.

VASO

Aj fala bogu. Mislio sam da nemaš „off“ dugme.

OGNJEN

A jesi malo fanatik.

JULIJA

Malo.

OGNJEN

Ali smo dobri.

JULIJA

Nismo loši.

OGNJEN

I ja sam dobar. Držim datu riječ.

JULIJA

Cvećkica moja.

VASO

Božo je opet prikunjao, a?

(Božu je klonula glava.)

PEKO

Viđite što penzija učini od čoeka. Pa se čudite što ja neću.

JULIJA

Oćeš, oćeš, kako ti se neće.

OGNJEN

Mogli bismo, vala, na jedan zajednički ručak. Sa sve đedovima.

ANDRO

Kod Miška na ćevape.

OGNJEN

Budi ga, čiko Pero.

PEKO

Božo, budi se. Tvoj unuk, te-ve zvijezda, nas vodi na ćevape.

(Božo se ne budi.)

Božo? Alo?

(Nastaje panika. Ognjen se sruči prema Božu, svi za njim.)

OGNJEN

Đede? Đede?

JULIJA

Diše li?

OGNJEN

Ne znam! Zovite nekoga!

VASO

Vodimo ga u hitnu.

(Iznose Boža)

SCENA 11

Ognjen i Vaso rade scenu u kojoj se svađaju Džejmi i Tajron. Scena je mučna, Ognjen je dekoncentrisan, stalno gleda ka Božovoj praznoj stolici. Svi ostali su jako tihi, iz poštovanja prema Ognjenu.

JULIJA

Ogi, otvori se malo ovamo.

(Ognjen je posluša)

Ajmo od onoga „Svake subote daješ čitavu platu na kurve i viski!“

OGNJEN/DŽEJMI

(prenaglašen): Ti to nazivaš platom? Isuse!

VASO/TAJRON

Kolika je — da je, veću ne zaslužuješ, a ni nju ne bi imao da nije bilo mene. Da nisi moj sin, nijedan pozorišni menadžer ti ne bi dao ulogu, takav te glas bije. Moram da se ponižavam i da moljakam za tebe, da tvrdim kako si jednom zauvijek prevrnuo list, mada znam da su sve to samo prazne riječi!

OGNJEN/DŽEJMI

Ja nisam ni želio da budem glumac. Ti si me natjerao na pozornicu.

(Vaso se pretvara u Ognjenovog oca)

VASO/OTAC

Što si rekao?

OGNJEN

Tata…

VASO/OTAC

Zar ne znaš da ti je đed jedva pretekao?!

OGNJEN

Znam.

VASO/OTAC

To je sve što imaš da kažeš? Da znaš?

OGNJEN

Što sam ja tu kriv?

VASO/OTAC

Vodiš li računa o njemu, ili samo parazitiraš kod njega kući? A, zvijezdo s televizije?

OGNJEN

Ne parazitiram. Plaćam račune. I to trčim da ih platim prije nego što ih on vidi, inače me ne bi pustio.

VASO/OTAC

I misliš da je to dovoljno?

OGNJEN

Evo, ti reci što treba da radim!

VASO/OTAC

A to što se zbog tebe potpuno preselio u ovo pozorište i ne odvaja se od Peka, nego pije od jutra do mraka? Što s tim? (pauza) Ćutiš, a?

OGNJEN

Ja ne znam što ti mene ovoliko mrziš.

EMINA/MAJKA

Pustite tu priču sad. Važno je da je Božo pretekao.

VASO/OTAC

Ovoga puta. Doveo si me u situaciju da se svađam sa starim ocem.

OGNJEN

Žao mi je.

EMINA/MAJKA

Ajmo, Gorane. Drugog dana ćete se svađati.

(Kreću ka izlazu.)

OGNJEN

Ja bih volio da mogu doć kući ponekad. Da vas vidim. Ponašate se prema meni kao da sam ubio čovjeka.

VASO/OTAC

I mi bismo voljeli.

OGNJEN

Pa eto. Super. Mogu ja i sad.

VASO/OTAC

A što si voljan da uložiš da bi se to desilo?

OGNJEN

Kako to misliš?

VASO/OTAC

Znaš li kakve priče dolaze do nas? Da nam je sin pijanica. Da uzima drogu. Da se vuče po cijelu noć sa svakakvima.

EMINA/MAJKA

Što je, Ognjene? Svi lažu, je li?

(Ognjen ćuti)

EMINA/MAJKA

Ali ako hoćeš sad da dođeš kući sa nama, da ti pomognemo, dobrodošao si.

VASO/OTAC

Ali ne da ti mi budemo komotna baza, pa da od nas nastaviš ovako. Novi list, novi život. Neka ti ovo sa đedom bude pouka.

EMINA/MAJKA

Ostavi se ovoga nenormalnog svijeta i dođi kući.

OGNJEN

Volim vas.

(Ognjen okreće leđa ocu i majci. Vaso i Emina izlaze.)

SCENA 12

Ognjen sjedi sam na podu, skrštenih nogu. U ruci mu je skoro prazna flaša votke. Ulazi Andro.

ANDRO

Hej.

OGNJEN

Znam. Sve znam.

ANDRO

Što znaš?

OGNJEN

Da ti ide na kurac što se ovako ponašam.

ANDRO

Nisam to htio da kažem.

OGNJEN

Da bi ti to sve zdravije, bolje.

ANDRO

Ja tebe ne razumijem.

OGNJEN

E, to znam.

ANDRO

Ne, ozbiljno. Imaš neki mrak u sebi, kakav nikad prije nisam vidio. A pozorišni sam čovjek. Božo je imao infarkt, i shvatam da si se prepao, ali ti se ponašaš kao da je umro. Kao da je sve potonulo. Zašto?

OGNJEN

Ne znam.

ANDRO

Svako od nas bi dao guzicu za tvoj prirodni talenat. I izgled. Sad zvučim kao neka žena, ali je tako.

OGNJEN

Ali ćeš na kraju ti da budeš uspješniji od mene.

ANDRO

Po principu da ne jebe lijep, no uporan?

(Ognjen se pijano smije)

ANDRO

Ne sprdaj se, Ogi.

JULIJA

Ajmo, momci! Uđite u scenu.

(njihov razgovor prerasta u razgovor Edmunda i Džejmija iz četvrtog čina, u kojem je Džejmi pijan)

OGNJEN/DŽEJMI

(žmirkajući prema bratu): O, zdravo, Mali. (Savršeno ozbiljno.) Pijan sam kao zemlja.

ANDRO/EDMUND

(suvo): — Baš ti hvala što si mi otkrio tu veliku tajnu.

OGNJEN/DŽEJMI

Nepotrebno Obavještenje Broj Jedan, a? (Saginje se i dlanom čisti koljena na pantalonama): Imao sam krupnu saobraćajnu nesreću. One stepenice ispred kuće naletjele na mene. Onako mučki, iz magle. A i ovdje je pomrčina. (Mršteći se): Što je ovo, mrtvačnica? Daj malo svjetlosti, da vidimo s kim imamo posla. (Povodeći se, ide ka stolu, i usput recituje Kiplinga):
“Gaz, gaz, gaz na, rijeci Kabul,
gaz na rijeci Kabul skriva mrak.
Užeta drž’ se samo, stići ćeš sigurno tamo,
na drugu stranu gaza kog skriva mrak.”

(Ognjen odjednom staje, ne ide dalje)

SANJA

(suflira): Ovo već… Ovo već na nešto liči.

OGNJEN/DŽEJMI

A?

SANJA

Ovo već na nešto liči. Dođavola sa starim Gasparom.

OGNJEN/DŽEJMI

Dođavola sa starim Gasparom! Gdje je stara cicija? (pokušava sebi da dopuni čašu, ali nije u stanju)

ANDRO/EDMUND

Već zaudaraš. A ova čaša će te sigurno dokusuriti.

OGNJEN/DŽEJMI

Mudrost iz usta odojčeta. Ne filozofiraj, Mali. Još si mokar iza ušiju.

ANDRO/EDMUND

Pa, dobro. Crkni, kad hoćeš.

OGNJEN/DŽEJMI

(na ivici suza, potpuno mimo uloge): Nevolja je u tome što ne mogu.

JULIJA

Dobro. Nećemo dalje.

OGNJEN

Zašto?

JULIJA

Staćemo do sjutra.

OGNJEN

Ja ne želim da stajem. Mogu još.

ANDRO

Ne možeš, Ogi.

OGNJEN

Jebi se!

ANDRO

Dobro je. Ajde. Evo, ne mogu ja. Izvinite svi, ne mogu.

(izlaze svi osim Julije i Ognjena)

JULIJA

Božo se izvukao.

OGNJEN

Znam.

JULIJA

A tvoji…

OGNJEN

Nemoj, života ti.

JULIJA

Samo bih da ti pomognem.

OGNJEN

Nisam ja tvoj socijalni slučaj.

JULIJA

Nisam to rekla.

OGNJEN

Niti sam tvoj sin, da me prevaspitavaš.

JULIJA

Nego što si mi?

OGNJEN

Niko i ništa.

JULIJA

Jesi siguran?

OGNJEN

Sto posto.

JULIJA

Samo naprijed, Ogi. Budi ti niko i ništa. Ali ako mi opet dođeš na probu pijan, mijenjaću te.

OGNJEN

Kao da bi neko igrao u tvojoj buđavoj predstavi.

JULIJA

Ćao Ogi.

(Ognjen izlazi, ljut. Julija prilazi Sanji.)

SANJA

Treba li da te podsjećam da onda pola godine nisi izlazila iz sobe?

JULIJA

Ne. Odlično to pamtim.

(Ulazi Andro)

ANDRO

A lijepo smo mogli da radimo neki klasični komad.

SANJA

Vala baš.

ANDRO

Vjerujete li da više ne znam što je prošlost, a što sadašnjost?

(Julija klima glavom.)

Ima do kraja ovoga procesa da svi išćućamo.

SANJA

Nećete, nećete. Ajmo. Idemo dalje.

ANDRO

Sa čim?

SANJA

Vašom scenom.

ANDRO

Moramo li baš sve onako kako je bilo, u pičku materinu?

JULIJA

Da ti pravo kažem, i meni je neprijatno.

SANJA

Koje ste vi amaterčine. I ovako me glava boli, da ne moram još vama da izigravam dadilju.

ANDRO

Što te boli glava?

SANJA

Kako neće? Ovo je dramaturška noćna mora! Ljudi treba da gledaju predstavu o tome kako mi pravimo predstavu o tome kako ste vi prije deset godina pravili predstavu! I ja u svemu tome treba da razmišljam o motivacijama pojedinih likova, a posrali smo sa na jedinstvo vremena. Stalno imam trip što čine Peko i Božo kad śede na tim stolicama, vise li tu ka dva badnjaka, i jesam li ih uopšte trebala upisivat u komad, ili su to mogli igrat Vaso i Andro. Ali Andro ne igra deset likova, no samo Andra, ovamo Vaso više ne zna kud udara…

VASO (o.s.)

Udri, udri ti po Vasu.

SANJA

Imam i trip jesu li Ogijevi roditelji pretjerani, jer ono ipak nije normalno.

JULIJA

Što ti nije normalno?

SANJA

Dobro, ljuti su, ne prihvataju taj način života, ali baš onako eliminisati sina jedinca u jednoj Crnoj Gori, zbog jebene glume? Ja za tako nešto još nisam čula.

JULIJA

Ali to je tako bilo.

ANDRO

Nije nego i grđe.

SANJA

Zašto? Ja to ne razumijem! Neće ni publika!

JULIJA

Naša publika odlično zna da nema većih malograđana od malograđanskih uglednika.

ANDRO

U jebo te. Kako si ovo dobro rekla!

SANJA

A ne mislite da se Andro pogubio kao antagonista?

ANDRO

Andro ne razumije zašto on mora da bude antagonista.

SANJA

Ne može Ognjenova depresija da bude antagonista, za koju pri tom ne znam ni čita li se dovoljno jasno da je klinička depresija koju niko od vas nije prepoznao.

JULIJA

Misliš da neko to treba eksplicitno da kaže?

SANJA

Mislim da sad treba da prestanete da kukate i da odigrate ovu scenu, pa da idemo dalje. Ajde.

(Andro i Julija ulaze u scenu)

Jebo meni par mater, što je ne naćerah da radimo Amerikance.

ANDRO

Jebali vas i Amerikanci i NATO pakt. Evo. Što sad?

SANJA

(suflira): Nemoj to lično da shvataš.

ANDRO

Nemoj to lično da shvataš.

SANJA

(suflira): Ne znam kako da mu pomognem.

JULIJA

Ne znam kako da mu pomognem. Pretjeruje u svemu. Pa i u načinu na koji doživljava stvari.

ANDRO

Ali to je Ogi. On nema granica. Zato je onako talentovan.

JULIJA

Možda si bio u pravu da nije trebalo da igra Džejmija. Negdje je ispalo da igra samog sebe.

ANDRO

Nisam ja zbog toga rekao. Ali nije više ni važno. Sad ne bih dao Edmunda ni za što na svijetu.

JULIJA

Znaš kako Džejmi kaže „nemoj da prekopavaš po toj buđavoj istoriji“. Bojim se da Džejmi stalno kopa po Ogijevoj.

ANDRO

Ja isto mislim da treba da razmisliš.

JULIJA

O čemu?

ANDRO

Da dovedeš drugog glumca. Ognjen je nestabilan. Nepouzdan. Nikad ne znaš kako to može da završi.

JULIJA

Nisam čula da neki proces nije završio.

ANDRO

Ali je samo pitanje vremena kad će to da se desi. Ne bih volio da se slomi preko tvojih leđa. Eno, vidjela si što se danas desilo.

JULIJA

Nema procesa u kojem neko ne popizdi, neko se ne posvađa i neko ne zaplače. Mi smo danas obavili dvije od tri stvari. A ako se nekome plače, radi mene može koliko hoće.

ANDRO

Držim palčeve da smo ih stvarno obavili.

JULIJA

Ne puni me negativnom energijom, Andro.

ANDRO

Nije mi bila namjera. Izvini. (pauza) Julija?

JULIJA

Hm?

ANDRO

Jesi li ti zaljubljena u Ogija?

JULIJA

(prebrzo): Ne! Čuo si i sam. Ja sam mu „najbolja drugarica u životu. Najbolja. Drugarčina!“ Makar do sad bila.

(Andro oklijeva i gleda prema Sanji)

SANJA

Ajde!

(Andro ljubi Juliju. Julija isprva ustukne, pa prihvata. Sanji čini da ne primijete da joj nije svejedno. Poljubac traje.)

Dobro, nema potrebe da prećerujemo!

(Andro, srećan, spušta glavu na Julijino rame. Julija nesrećno gleda u prazno.)

SANJA

Uf. Ajmo dalje.

SCENA 13

Ulaze Vaso i Emina.

JULIJA

Je li se iko čuo s njim?

ANDRO

Isključen mu je telefon.

VASO

Sto posto je mamuran kući i spava.

EMINA

Svaki proces ista priča.

(Ruku pod ruku, polako, ulaze Peko i Božo. Božo se oslanja i na štap. Svi im trče u zagrljaj.)

BOŽO

Polako, polako! Oćete da me opet gađa?

VASO

A neka ste nam se vratili, čika Božo, ništa ovo bez vas nije valjalo.

PEKO

Reka sam mu, preksinoć se igralo ono gostovanje, niko nije smio da śedi na njegovo mjesto.

EMINA

Potpuno ispravno.

(pomažu mu do njegove stolice)

ANDRO

E, ali je zato sad sve baš onako kako treba da bude.

BOŽO

Jesam li ja potpuno poludio, ili ste kratki za jednoga? Đe mi je unuk?

JULIJA

A radimo neke scene u kojima on ne igra, pa smo ga pustili da spava malo duže.

ANDRO

Čudo pa nije on došao po Vas, čika Božo?

BOŽO

Nisam mu rekao. Htio sam da ga iznenadim. Okle sam mogao znat da će baš danas da dobije slobodno?

JULIJA

A doće on brzo. (daje signal Vasu da mu pošalje poruku) Samo se vi opustite, a ako vam nešto treba, tu smo. (ekipi): Ajmo da prođemo još jednom onu svađu između Edmunda i Tajrona. Samo da prvo dogovorimo nešto.

(Dok se oni dogovaraju u pozadini, Peko i Božo razgovaraju)

BOŽO

Ova ti mala baš zna posao, a?

PEKO

Mogu ti reć da ovo ide baš lijepo. Prezadovoljan sam.

BOŽO

Peko.

PEKO

E, kume.

BOŽO

Kako se tebi čini ovaj moj mali?

PEKO

Ču kako. Biće zvijezda, moj kume. I to ne samo ovđe. Može on da dogura i do te njegove Amerike, samo ako bude htio. Lijep ka vila. A ne da igra, no kida. Evo, ovo što sad radimo: ovđe svi treba da tuguju za Meri i za Edmundom, a ja ti sad obraz dajem da će svi da plaču za Džejmijem, samo zato što ga Ognjen igra. Umije on to, kume. Baš umije.

BOŽO

A kako ti se čini ovako?

PEKO

Na što misliš, kume?

BOŽO

Pa ne znam kako bih ti rekao. Nisam miran. Nešto mi tu nije kako treba.

PEKO

Ta ti je današnja mladost takva. Burna.

BOŽO

A tebi se ne čini da je on nekako drugačiji?

PEKO

Umjetnik je to. Ne śekiraj se, kume. Bistar je ka đavo. Izvuće se on.

BOŽO

Aj dobro, ako ti tako kažeš. Nego, kume. Jesam li ja poludio, ili ti danas nasuvo?

PEKO

Nasuvo, boga mi.

BOŽO

Da nisi što bolestan, ne daj bože?

PEKO

Ako ne možeš ti, neću ni ja, da jebe oca.

(Smiju se.

Ulazi Ognjen, blijed, mamuran, usporen. Vidi Boža i samo što ne zaplače od uzbuđenja, ali se i ovoga puta suzdržava. Trči mu u susret i grli ga. Božo prepoznaje u kakvom je Ognjen stanju i zabrinut je.

Ognjen se okreće ekipi, spreman da se izvini, ali ga Julija preduhitri.)

JULIJA

Božo je htio da te iznenadi. Objasnila sam da smo te pustili da odmoriš, pošto radimo onu scenu bez tebe.

OGNJEN

Aha.

JULIJA

Ali kad si već tu, iskoristićemo te.

SCENA 14

Andro i Julija probaju scenu između Edmunda i služavke Kejtlin. Andro je zaljubljen i stalno traži poglede razumijevanja sa Julijom, i prilike da je dotakne.

ANDRO/EDMUND

Dobro bi bilo da zovneš i moju majku. Otišla je da pridrijema.

JULIJA/KEJTLIN

Kad sam maloprije završavala posao na spratu, bila je još budna. Ležala je u gostinskoj sobi, razrogačenih očiju. Rekla je da je užasno boli glava.

ANDRO/EDMUND

Onda zovi samo oca.

JULIJA/KEJTLIN

(odlazi i gunđa dobroćudno): Pa je li mi čudo što noću padam s nogu? (viče): Gospo’n-Tajrone! Gospo’n-Džejmi! Dolazite na ručak!

ANDRO/EDMUND

Kakva prostakuša!

(Andro grabi bocu i naliva sebi piće. Zatim čeka Ognjenov šlagvort, ali Ognjen ne dolazi.)

JULIJA

Ognjene!

OGNJEN

Izvinjavam se.

(Ognjen pravi buku prije nego što uđe, a to je Andru šlagvort da sakrije bocu i uzme knjigu. Ognjen ulazi u scenu. Što je Ognjen gori, to je Andro bolji.)

OGNJEN/DŽEJMI

Jednu si na brzinu ispraznio, a? Ne foliraj, Mali. Od mene nisi bolji glumac.

JULIJA

Življe malo. Ovo je tek drugi čin, Džejmi je dobro raspoložen.

ANDRO/EDMUND

Priznajem. Iskoristio sam priliku i istresao jednu.

OGNJEN/DŽEJMI

Tako te volim.

JULIJA

Spusti mu ruku na rame, Ognjene.

OGNJEN/DŽEJMI

(spušta mu ruku na rame): Tako te volim. Zašto bi me lagao? Mi smo… (zastajkuje, ne može da se sjeti)

JULIJA

(suflira): Na kraju, neki drugovi, zar ne?

OGNJEN

Da, izvinjavam se. (Edmund): Mi smo, na kraju, neki drugovi, zar ne?

ANDRO/EDMUND

Nisam bio siguran da to ti dolaziš.

OGNJEN/DŽEJMI

Bio sam na pola puta kad je Keti –

JULIJA

(suflira): Kejtlin.

OGNJEN/DŽEJMI

Stala da zapomaže.

JULIJA

Otvori se, Ogi.

OGNJEN

(zastaje, umorno trlja oči): Izvinjavam se.

SANJA

(suflira): Naša divlja irska ševa!

OGNJEN/DŽEJMI

Trebalo je da bude spikerka na željezničkoj stanici.

(Božo ustaje i polako odlazi, ne može više da gleda taj prizor. Prati ga Peko.)

ANDRO/EDMUND

To me je i natjeralo da pijem. Što i ti ne trgneš jednu dok smo sami?

OGNJEN

Ja ne znam što sad ide.

JULIJA

Nema što, ajde da se vratimo na onu scenu između Tajrona i Meri, gdje Džejmi nema nekih replika.

OGNJEN

Ne, nema potrebe, samo mi treba minut.

JULIJA

Molim vas. Vaso, Emina.

(Ulaze Vaso i Emina. Ognjen je nezadovoljan, sobom prije svega, ali sluša što mu se kaže.)

SCENA 15

Ognjen, Vaso u ulozi Nikole i Emina u ulozi Ive. Noć je. Ognjen i Emina su zagrljeni. Svo troje su van sebe od alkohola i droge. Ognjen jedva ide i pridržava se za Eminu, a Nikola neartikulisano viče.

OGNJEN

Utišaj, Džoni, života ti. Probi mi uši.

VASO/NIKOLA

A?

OGNJEN

Je l’ sjećaš li se onoga kad je profesor htio da raspusti klasu?

VASO/NIKOLA

A jesmo bili baš zaređali, brate.

SANJA

(upada): Oprostite, odakle mi znamo ovo?

JULIJA

Kako to misliš?

SANJA

Andro nije bio tu, ti nisi bila tu.

JULIJA

Neka bude da je Nikola poslije ispričao Andru.

SANJA

To je toliko proizvoljno.

JULIJA

Ne pravi slučaj đe ga nema. Idemo dalje. Izvinite.

VASO/NIKOLA

A jesmo bili baš zaređali, brate.

EMINA/IVA

Niko nije išao na predavanja. Na vježbama svi ili pjani, ili mamurni.

OGNJEN

Možda je i trebalo da nas raspusti.

EMINA/IVA

Ti to ozbiljno?

VASO/NIKOLA

Pa što bismo sad bili?

OGNJEN

Ja advokat, vjerovatno.

VASO/NIKOLA

E pa, zbog tvojih nesuđenih klijenata mi je milo što su se spasili.

OGNJEN

Što? Misliš da ne bih bio dobar advokat?

EMINA/IVA

Za advokata ne znam, ali znam kakav si glumac.

OGNJEN

Ja ne znam.

VASO/NIKOLA

Ne seri, pa što te svi zovu svuđe deset puta više nego nas?

EMINA/IVA

Zato što je ovako lijep.

OGNJEN

Ako je to jedini razlog…

EMINA/IVA

Stvarno, Ogi, ne seri.

VASO/NIKOLA

Koji ti je kurac, brate?

OGNJEN

A da sam postao advokat, sad bih lijepo radio s tatom. To ti je sve bilo već isplanirano, znaš. Da ja naslijedim očevu kancelariju. Pa śutra očevu kuću. Vjerovatno bih i njegov auto vozio. I oblačio se kako on kaže, jer „niko nema takav ukus za odijela“! A tek za cipele!

VASO/NIKOLA

Ti u odijelu svaki dan? Nezamislivo.

EMINA/IVA

Zgodan!

OGNJEN

Nećemo valjda opet o izgledu?

EMINA/IVA

Ja ne znam što je ovo noćas. Što god kažem, pogrešno je.

OGNJEN

Vidi sad nju. Ko ti je to rekao?

EMINA/IVA

Izvini, molim te, što nisam savršena kao tvoja Julija.

OGNJEN

Nije ona moja Julija.

EMINA/IVA

Možda bi trebalo da bude. Kako je samo gledaš.

OGNJEN

Umišljaš.

VASO/NIKOLA

Ne umišlja, brate. Radi koga bi drugoga do sad izigravao strejtaša cijeli proces?

OGNJEN

Julija mi je samo –

EMINA/IVA

Naaaajbolja drugarica na svijetu, znamo. Drugarčina samo takva.

OGNJEN

(sjetno): Bila.

(Ne znajući kako drugačije da prekine razgovor, Ognjen nasrće na Eminu i oni se ljube, hvataju. Nikola se osjeća isključeno, pa im se pridružuje. U sred svega toga je Ognjenu muka, i on otrčava sa scene da se ispovraća, a Vaso i Emina nastavljaju da se ljube. Ognjen se vraća, pa ih gleda.)

EMINA/IVA

(Ognjenu): Dođi.

OGNJEN

Neću.

EMINA/IVA

Ne seri, dođi.

(Ognjen se dovlači do njih. Nastavljaju da se ljube. Ognjen odjednom opaža da Božo stoji tu i gleda ih, zgranut. Ognjen se jedva oslobađa Vasa i Emine, koji takođe postaju svjesni situacije i ne znaju što da rade.)

OGNJEN

Deda… Ja… Malo smo popili, pa… Nismo mi ništa… Ja sam samo… Ja… Deda? Reci nešto.

BOŽO

Ti si bolestan.

OGNJEN

Deda…

BOŽO

Ovo je taj tvoj san, je li? Zbog ovoga sam ti se posvađao s ocem? Je li? Zbog ovoga sam te branio, i primio te u kuću, i svakome ko me je upozoravao da se besprizorno ponašaš govorio da gleda svoja posla? Da bi se ti pretvorio u ovo? Pogedaj se na šta ličiš. Ne možeš da stojiš. Oči su ti krvave. Majica ti je ispovraćana.

(Ognjen, poput djeteta, briše majicu rukavom)

Sve su ti otac i majka bili u pravu. Sve! I gore je nego što su mislili. A ja nisam htio to da vidim. „Moj unuk? Nema šanse!“ Kakva sam ja budala.

OGNJEN

Nisi. Nisam ovo ja. Pokazaću ti to. Kunem se.

BOŽO

Nemaš ti što više meni da se kuneš. Samo sam htio da se ugasi taj mrak u tebi. Ali džabe. Umjesto da pomognem, odmogao sam. To neka bude moja sramota.

OGNJEN

Deda.

BOŽO

(govori sve teže): Nisi ti više mali, Ognjene. Dosta si kod đeda bio. Pa se lijepo spakuj i idi da živiš sam. Pa čini što god oćeš od sebe. Ja sam završio. Dijete moje!

(Božu je loše. Ognjen pokušava da mu priđe, ne bi li ga pridržao, ali ga Božo tjera od sebe. Jedino što Božo hoće je da ode. Zakorači korak, dva, pa se sruši na pod. Ognjen pritrčava, pokušava da ga prodrma, ali Božo ne reaguje. Nikola i Iva ne znaju što da rade.)

OGNJEN

(tupo, još uvijek nesvjestan situacije koja je za njega nepojmljiva): Deda. Deda. Nemoj, molim te. Deda, nemoj molim te.

SCENA 16

Božova komemoracija. Peko silazi u publiku i stavlja buket cvijeća na Božovu stolicu. Vaso drži govor za mikrofonom.

Andro drži Juliji ruku na rame.

Ognjen tokom cijele scene neutješno plače, otvorio se taj ponor i ne može da se zaustavi. Julija ga uzima za ruku.

VASO

Nije se u ovome pozorištu mogla odigrati predstava, a da čiko Božo nije sjedio tu, na svome mjestu, i sve pomno pratio. Nije bilo pozorišnog kritičara, niti bilo kojeg čovjeka iz struke čijeg smo se suda bojali koliko njegovog. Igraš scenu i ne možeš da ne pogledaš dolje put njega, da mu vidiš izraz lica. Ako se smiješi, moraš da paziš da ne počneš da šmiraš koliko poletiš od sreće. Ako je ozbiljan, gaziš još, dalje, dok mu ne izmamiš osmijeh. A ako, ne daj bože, krene da kašljucka, ili da se uzvrpolji – e, tu znaš da si se nagrdio. Nikad me to kašljuckanje nije prevarilo. Hvala ti, čika Božo, što si bio mjerilo našega znanja i našega srca.

(Vaso se poklanja. Izlazi Peko za mikrofon, mračan, svečan, tužan.)

PEKO

Sedamdeset godina mi je Božo bio najbolji drug. Pedeset i dvije kum. Znamo… odnosno, znali smo jedan drugog u prste. Kad smo dobili unuke, društvo je imalo običaj da nas ujutro izbjegava kad nas vidi u pjacu. Pušte nas da śednemo jedno uru sami, da se siti ispričamo o tome kako nema takvih unučadi ka što su Ognjen i Julija, pa nam se onda pridruže. Ognjen mu je bio cijeli svijet. Kako je samo bio ponosan na njega kad je prvi put zaigrao ovđe, na ovim daskama! Sve mi je govorio: „Peko, biće nešto od ovoga moga malog“. A džaba mi je pričao, vidio sam ja to i sam, ali eto, njemu je bio merak da kaže, pa sam ga ja s merakom i slušao. „Dobar mi je ovaj mali, u dušu je dobar“, tako je govorio.

Ovo pozorište će uskoro da ima svoju posljednju premijeru, poslije koje će na jedno putovanje. Ali će da se vrati. I biće ljepše i jače. Jače, zato što će da ga vode nove snage. A Božov unuk Ognjen će da bude jedna od njih. Ja sam siguran da će Božo, na neki svoj način, vazda ostat ovđe sa nama, da gleda uspjehe njegovog Ognjena i da meni neđe, iz prikrajka, kaže „dobro ti je ovo, kume“, da se i ja osjetim kao da sam za vazda dio ovoga. Kume, neka ti je laka crna zemlja.

(Komemoracija završava, ali Ognjen je i dalje neutješan, Pekov govor ga je rasturio. Prilaze mu Vaso i Emina u ulozi roditelja.)

VASO/OTAC

Ajmo kući, sine.

(Ognjen odmahuje glavom)

EMINA/MAJKA

Nemoj noćas sam u tu kuću.

VASO/OTAC

Ajde. Idemo.

(Ognjen im okreće leđa i odlazi na suprotnu stranu. Oni bespomoćno gledaju Juliju, čekaju riječ utjehe koja od Julije ne dolazi, jer ona njih krivi za sve.)

SCENA 17

Julija, Andro, Vaso, Emina na probi.

EMINA

Ovo više ovako ne ide. Mi treba da smo uveliko u progonima ako mislimo da stignemo za premijeru.

JULIJA

Znam.

ANDRO

Možda da nastavimo sa našim scenama, da to učvrstimo, pa kad se Ognjen pojavi, da odmah krenemo u progone.

EMINA

A gdje će onda Ognjen da bude u odnosu na nas? Na što će da liče ti progoni?

JULIJA

Dobro. Evo. Što vi predlažete?

VASO

Pa mislim, u ovoj situaciji, da treba da razmislimo o drugom glumcu.

EMINA

Oprosti Vaso, ja još nisam čula da jedan glumac, profesionalac, ostavlja ulogu deset dana pred premijeru zato što mu je umro đed.

VASO

To je tačno.

ANDRO

Da budemo iskreni, bio mu je više od đeda.

JULIJA

Bio mu je cijeli svijet.

EMINA

Uz svo dužno poštovanje, i meni je majka bila cijeli svijet, pa smo je sahranili u tri, a ja sam igrala predstavu u osam.

ANDRO

Nismo svi isti, Emina.

EMINA

E baš ti fala, Andro, za tu veliku mudrost.

ANDRO

Samo kažem. Ja se prvi ljutim na Ognjenova glupiranja. I smatram da mu previše toga prolazi na šarm, a da mu to u stvari ne čini nikakvu uslugu, iako se možda njemu tako čini.

VASO

Ali?

ANDRO

Ja ovu predstavu ne bih pravio bez njega, pa vi kako oćete.

EMINA

A što ako se ne vrati? Ili ako bude neupotrebljiv?

ANDRO

Ne bih je pravio, po cijenu da se odloži. Ili da je ne bude.

EMINA

Jesi ti lud?

ANDRO

Što? I onako svi praktično volontiramo, iz ljubavi prema čika Peku i prema ovoj kući.

VASO

Realno, neće bit neke finansijske štete i da se otkaže.

ANDRO

Nije ovdje samo pitanje što je nekome umro đed. Ja stvarno mislim da je Ogiju potrebna pomoć. Ozbiljna, stručna pomoć. I ne bih sebi oprostio da mi budemo ti koji će da ga gurnu u ponor tako što ćemo ga ostavit bez uloge u ovakvom trenutku.

EMINA

Pozorište iznad svega, Andro.

ANDRO

Ja sam svoje rekao. Biće kako vi odlučite i ako hoćete da radimo bez njega, ja sam tu. Ali sam morao da kažem.

JULIJA

Ja sam saglasna.

VASO

I ja, vala.

EMINA

Ma saglasna sam i ja, u pičku materinu. Ali mi je žao.

(Ulazi Ognjen. Sjenka od Ognjena, zapravo.)

ANDRO

Evo ga!

OGNJEN

(lažno, otužno euforičan): Ajmo, idemo!

SCENA 18

Fragmenti scena iz „Dugo putovanje u noć“. Ognjen je tu, radi, dosta mu dobro ide. Ponekad zapne sa replikom, ali se brzo vrati.

Sve funkcioniše do scene između Džejmija i Tajrona u prvom činu.

OGNJEN/DŽEJMI

Ja nisam ni želio da budem glumac. Ti si me natjerao na pozornicu.

VASO/TAJRON

Lažeš! Nisi ni prstom mrdnuo da stvoriš neku drugu egzistenciju. Prepustio si meni da ti nađem posao, a ja sam uticajan jedino u pozorišnim krugovima. Ja te natjerao? Pa, dobro, koji te je to drugi posao privlačio sem dangubljenja po kafanama? Ti bi mirne duše pristao da cijelog života ležiš na meni i da me isisavaš kao parazit. Najzad, kolike sam pare straćio na tvoje školovanje, a ti što si uradio? Letio si sramno iz svakog koledža u koji bi se upisao!

OGNJEN/DŽEJMI

Ne prekopavaj, molim te, po toj buđavoj istoriji!

VASO/TAJRON

Ništa ne bih rekao da si bar jednom pokazao trunku zahvalnosti. Ali meni je jedino hvala to što me ismijavaš kao bezočnu ciciju, i što se rugaš mom pozivu, a i svemu ostalom na svijetu — izuzev sebi.

OGNJEN/DŽEJMI

To nije tačno, tata. Samo što se ne čuje kad psujem samoga sebe. (Ognjen zastajkuje, odaje da mu je teško)

VASO/TAJRON

„Nezahvalnosti, korove najgori!”

OGNJEN/DŽEJMI

(pretiho): Dobro, tata. Ja sam propalica. Pristajem da budem što god hoćeš, samo neka prestane svađa.

JULIJA

Dobro je. Ujutro proba kostima. Nakon toga radimo prvi progon.

SCENA 19

Julija, Vaso u ulozi kompozitora, Emina u ulozi kostimografa.

EMINA/KOSTIMOGRAFKINJA

Držala sam se nijansi bijele, kao što smo rekle. Bijela, bež, blijedo roze. Baš će da izgledaju kao duhovi na samom kraju predstave. Što ćeš sa Merinom vjenčanicom na kraju? Presvlačimo li je?

JULIJA

Neka je samo nosi preko ruke.

VASO/KOMPOZITOR

Iako se igramo američkom muzikom s početka dvadesetog vijeka, ja sam mislio da četvrti čin svakako ide uz Betovenovu „Patetique“. Prepoznatljiva je, daje tu atmosferu sjete, lijepo će se uklopiti.

EMINA/KOSTIMOGRAFKINJA

I ja sam mislila da Džejmi u četvrtom činu nosi kratki crni kaput.

JULIJA

Logičnije je da ga nosi Edmund.

EMINA/KOSTIMOGRAFKINJA

Da, ali Džejmi je taj koji u potpunosti prihvata taj svoj mrak i nemogućnost izlaska iz njega.

JULIJA

Nije nemoguće izaći. Samo treba naći ključ.

EMINA/KOSTIMOGRAFKINJA

Zar nisi rekla da je pravi Džejmi otjerao samog sebe u grob u roku od dvije godine?

JULIJA

Niko neće nositi crni sako. Okej?

EMINA/KOSTIMOGRAFKINJA

Važi. Izvini.

JULIJA

Ne, taman posla. Izvini ti. Ima smisla to što kažeš. Evo, razmisliću.

EMINA/KOSTIMOGRAFKINJA

Ostaviću ti ga tu.

JULIJA

Hvala vam oboma. Odličan ste posao odradili.

(Izlaze Vaso i Emina.)

SCENA 20

Julija je sama već neko vrijeme. Razgleda skice, nešto bilježi, pa pokušava da pozove nekoga telefonom, ali taj neko se ne javlja.

Ulazi Ognjen. Trijezan, ali slomljen. Spušta se pored Julije, stavlja joj glavu na krilo i leži tu, sklupčan.

JULIJA

Imaš li ti uopšte predstavu koliko ja tebe volim? Ne mislim to, „najbolja drugarica“, „drugarčina“ i slične gluposti. Ne znam ni kako mislim. A možda nije ni važno… Znam samo da postojiš ti, a onda deset praznih mjesta, pa čitav ostali jebeni svijet. Čini mi se da oca i majku toliko ne volim, koliko tebe. A onda shvatim da misliš da te ne voli niko, ili još gore, da ti ljubav ne zaslužuješ, i dođe mi da umrem. Da ti, ti koji svakoga voliš potpuno čistim srcem, kao da nikad nisi odrastao, ti koji zaslužuješ sve na ovome svijetu, možeš da misliš da nisi za ljubav! Kako? Kako je to moglo da se desi? Jesu li se to tvoji baš tako posrali na tebe, ili se desio neki klik u toj tvojoj duši koji ti ne dozvoljava da posložiš stvari onako kako treba? I onda se pitam što ja mogu da uradim. Što sam mogla, a nisam. Koje su to riječi koje nisam izgovorila, a trebalo je. Gdje je taj prekidač za svjetlo koji sam mogla da uključim, a nisam. Je li trebalo da te izvučem za uši, Ogi, umjesto što sam te pustila niz tu vodu, da dotakneš dno, i sad molim boga da ćeš da isplivaš? Nauči me. Nauči me kako da ti pomognem.

(Ognjen dugo ćuti, pa zaćuti i Julija. Čeka ga da nešto kaže. On se pridiže i ljubi je. Njih dvoje vode ljubav, a zatim se dugo grle.)

JULIJA

Ćutiš.

OGNJEN

Zato što sam srećan.

JULIJA

Krupna je to riječ. Što uopšte znači?

OGNJEN

Ne znam. Ali je istina.

(Još jednom je privlači sebi, ljubi. Ponovo vode ljubav.)

SCENA 21

Jutro. Ognjen i Julija leže zajedno. Julija spava, Ognjen je budan, zagledan u prazno.

Ognjen ustaje, vodeći računa da je ne probudi, polako se oblači, pa ugleda onaj crni sako koji je ostao tu. Posmatra ga neko vrijeme. Zatim ga oblači. Odlazi sa scene.

Julija se budi, traži ga. Vidi da nema sakoa i postaje uznemirena. Oblači se. Ulaze Vaso, Emina i Andro u kostimima.

VASO

Oho, ko je to u garderobi od juče?

(Andro shvata značaj Vasovih riječi. Potvrđuje ga Julijina smušenost.)

JULIJA

Odlično izgledate. To je to.

EMINA

Gdje je Ognjen? Eno krojačica sjedi skrštenih ruku i čeka njega.

VASO

Što mu je sad koji đavo? Bio je redovan ovih dana.

(Julija nalazi svoj telefon, pa pokušava da dobije Ognjena. Niko se ne javlja. Sa zvučnika se čuje „Pathetique“.)

JULIJA

(viče): Ugasi to!

(Muzika prestaje)

VASO

Što ti je, Julija?

JULIJA

Ne znam.

EMINA

Ništa se neuobičajeno ne dešava.

VASO

Da mu odem ja kući da ga budim?

EMINA

Sad ćemo još i time da se bavimo, je li?

JULIJA

Pođi, Vaso.

(Vaso ne stiže da pođe, jer ulazi Peko. Namršten. Crn. Prije nego što iko shvati o čemu se radi, Juliji je sve jasno i pada u očaj.)

TREĆI ČIN

SCENA 22

Sadašnjost. Na sceni su Julija, Sanja, Andro, Vaso, Emina. Sanja je u suzama, ostali joj pričaju.

ANDRO

Otac ga je našao kako visi. U crnom sakou iz naše predstave.

VASO

Sahranili smo ga u njemu.

EMINA

I pozorište zatvorili sahranom, umjesto premijerom.

VASO

A kakva je to sahrana bila!

EMINA

Za pamćenje.

VASO

Peko nikad više nije htio da uđe u pozorište. A kapitalni budžeti i fondovi nisu došli ni iduće godine, niti narednih osam.

SANJA

Sve dok Andro nije riješio da potegne. (ljubi ga)

ANDRO

Ljudi. Ubićete me. Ali ja sam od ovoga bolestan. I dalje mislim da je trebalo da radimo nekog klasika.

JULIJA

Nećemo te ubiti. U pravu si.

SANJA

Nije. Ti si bila u pravu. Nije ovo pozorište smjelo da se vrati u život bez Ognjena.

VASO

I ja tako mislim. Ognjen bi poludio da je ovo morao da propusti.

ANDRO

Što nam je, tu nam je. Spremni smo i idemo pred publiku.

SANJA

Jesi li ti spremna?

JULIJA

Potpuno.

ANDRO

Ajmo onda.

(Staju u krug, spajaju ruke na sredini)

VASO

Za Ogija?

SVI

Za Ogija!

SCENA 23

Prazna scena se pretvara u scenografiju „Dugog putovanja u noć“. Prostorija je polukružna. Na obruč je namontiran zid koji opasava pola kruga, čija je unutrašnjost okrenuta publici. Zid je napravljen od gustog tila, koji zbog svjetla daje utisak čvrstog bijelog zida. Namještaja je veoma malo. Jedini ukras na zidu je uramljeni portret Viljema Šekspira.

Julija i Sanja uvode Peka, koji je veoma star i jedva se kreće, i pomažu mu do njegovog mjesta. Na Božovom mjestu je još uvijek buket cvijeća.

Ulazi Emina obučena u Meri, pretvara se da svira klavir i počinje Betovenova „Pathetique“.

Ulaze Vaso i Andro, sijedaju za sto, piju, igraju karte. Svjetlo pada i til postaje proziran.

VASO/TAJRON

Da, sasvim je sigurno da u tebi ima pjesničke žice. Ali skroz je bolesna ideja da nisi nikome potreban i da si zaljubljen u smrt!

ANDRO/EDMUND

(sarkastično): Pjesničke žice. Nisam bio kadar da ti dočaram čak ni najmaglovitiju predstavu o onome što sam htio da ti kažem. Samo sam mucao. A to je najviše što ću i ubuduće moći. Mislim, ako ostanem u životu. U svakom slučaju, biće to bar vjerodostojan realizam. Mucanje je urođeno nama, ljudima magle.

(Pauza. Onda obojica skaču uznemireno, jer se spolja čuje neko kršenje, kao da se neko spotakao i pao na stepenicama pred kućom. Iza tila se vide obrisi Ognjena, koji izgleda kao duh. Andro se osmehuje.)

Aha, to zvuči kao odsutni brat. Mora da se opasno nakitio.

VASO/TAJRON

Ona bitanga. Uskočio je u poslednja kola, prokleta da su. (Staje na noge.) Vodi ga na spavanje! Ja odoh na verandu. Kad je pijan jezik mu je kao u zmije.

(Vaso izlazi. Čuje se tresak vrata. Ulazi Ognjen u kratkom crnom kaputu, igra veoma pijanog Džejmija, nesigurnog na nogama.)

OGNJEN/DŽEJMI

Hola-la! Hola-la!

ANDRO/EDMUND

Hajde, ne galami!

OGNJEN/DŽEJMI

O, zdravo, Mali. (Savršeno ozbiljno): Pijan sam kao zemlja.

ANDRO/EDMUND

(suvo): Baš ti hvala što si mi otkrio tu veliku tajnu.

OGNJEN/DŽEJMI

(ceri se blesavo): Nepotrebno Obavještenje Broj Jedan, a? (Saginje se i dlanom čisti koljena na pantalonama.) Imao sam krupnu saobraćajnu nezgodu. One stepenice pred kućom naletjele na mene. Onako mučki, iz magle. Trebalo bi tamo postaviti neki svetionik. A i ovdje je mrak. (Mršteći se): Što je ovo, koji đavo? Mrtvačnica? Daj malo svjetlosti, da vidimo s kim imamo posla. (Povodeći se, ide ka stolu, i usput recituje Kiplinga):
“Gaz, gaz, gaz na, rijeci Kabul,
gaz na rijeci Kabul skriva mrak.
Užeta drž’ se samo, stići ćeš sigurno tamo,
na drugu stranu gaza kog skriva mrak.”

(Svi osim Ognjena izlaze svi iza zida, pretvarajući se u duhove. Ulazi Julija, staje ispred njega.)

OGNJEN

Valja li?

JULIJA

Aha.

OGNJEN

Ali?

JULIJA

Ognjen je bio strastveniji.

OGNJEN

Dobro. Idući put ću još nagaziti.

JULIJA

Hvala što se ne ljutiš.

OGNJEN

Zbog čega?

JULIJA

Zbog stalnog upoređivanja.

OGNJEN

Razumijem.

JULIJA

Odličan si. Stvarno.

OGNJEN

(s osmijehom): Hvala.

(Julija hoće da ode, pa se predomisli, gleda ga dugo)

JULIJA

Ogi?

OGNJEN

Hm?

JULIJA

Jesi li srećan?

OGNJEN

Kako to misliš?

JULIJA

Tako. Jednostavno. Jesi li srećan?

OGNJEN

Ja ne znam ni što to znači.

JULIJA

Ne znam ni ja.

(Julija mu poljubi obraz, pa izađe.)

SANJA

(dobacuje):Ogi! Reci još onu jednu Džejmijevu repliku!

OGNJEN

Koju?

SANJA

Onu kad recituje Rosetija!

OGNJEN

Važi! (okreće se publici) Vidi mi lice. Ime mi je Moglo Je Biti; Zovu me i Svršeno, Prekasno il’ Zbogom.

(Poklanja se.)

KRAJ

Ksenija Popović